Rowerami po Małopolsce czyli trasy Velo Małopolska

Nazwa Velo Małopolska często pojawia się w naszych relacjach na blogu i w mediach społecznościowych w kontekście wycieczek rowerowych po Małopolsce. Z tego co widzimy, nie wszyscy jeszcze o tej rowerowej inicjatywie słyszeli, nawet jeśli są miłośnikami rowerów. W tym wpisie odpowiemy Wam na pytanie czym właściwie jest małopolski projekt tras rowerowych VeloMałopolska zainicjowany w 2015 roku, co osiągnięto do 2020 i dlaczego według nas warto czekać na resztę?

Gdzieś na trasie w okolicy Łącka.

Czym jest rowerowy projekt Velo Małopolska?

VeloMałopolska to prekursorski, jak na polskie realia, i ambitny projekt budowy około 1000 kilometrów tras rowerowych i towarzyszącej im infrastruktury (np. miejsc obsługi rowerzystów (MOR)) wzdłuż największych rzek Małopolski. W zamyśle twórców konceptu stworzyłoby to sieć tras rowerowych, łączących wszystkie zakątki województwa.

Poza tym, że trasy budowane w ramach Velo Małopolska łączą geograficznie oddalone od siebie miejsca, są również impulsem dla lokalnych, rowerowych inicjatyw, które powstawałyby wokół głównego ,,kręgosłupa”. Dzięki temu sieć małopolskich tras rowerowych miałaby się rozrastać o kolejne rowerowe propozycje.

Od początku gorąco kibicujemy tej samorządowej inicjatywie Małopolski, gdyż naszym zdaniem ten region Polski ma doskonałe warunki do uprawiania sportów rowerowych. Od płaskich tras wytyczonych po nadrzecznych wałach, po bardziej pagórkowate szlaki rowerowe pasa Pogórza, kończąc na  najbardziej wymagających trasach górskich – od Beskidu Małego po Beskid Niski.

Oczywiście w Małopolsce nie brakuje szlaków rowerowych i  nadających się do rowerowych wypadów szlaków pieszych, jednak w przypadku tras rowerowych budowanych w ramach VeloMałopolska stawia się na bezpieczeństwo i komfort rowerzystów. Poszczególne odcinki poprowadzone są w dużej części po dedykowanych tylko rowerzystom drogach dla rowerów (DDR) lub po mało uczęszczanych lokalnych drogach publicznych. O skali projektu świadczy fakt, że w wielu przypadkach buduje się nawet specjalne mosty łączące poszczególne fragmenty.

Zapraszamy na nasz film na YouTube

Co udało się już wykonać w projekcie VeloMałopolska?

Projekty o takiej skali są sporym wyzwaniem i nie inaczej okazało się w tym przypadku. Kilka lat temu myśleliśmy, że dość szybko uda się wybudować planowany tysiąc kilometrów nowych tras pod rowery  -niestety wytyczyć trasę na mapie jest łatwo, a diabeł tkwi w szczegółach. Poza rosnącymi kosztami trzeba dogadać się z właścicielami gruntów – od państwowych Wód Polskich, zarządzających wałami rzecznymi, przez koleje i zarządców dróg publicznych, aż po indywidualnych właścicieli. Mimo tych wyzwań oddano już 600 km tras rowerowych, z czego 60% jest odseparowanych od ruchu samochodowego, a reszta biegnie mało uczęszczanymi lokalnyi drogami. Te odcinki, które mieliśmy okazję już testować ,,robią robotę”, trzymamy więc kciuki za całość i z niecierpliwością czekamy na więcej!

Mapa tras rowerowych Velo Małopolska
Istniejące i planowane trasy Velo Małopolska. Kliknij obrazek by przejść do interaktywnej mapy.

Jakie trasy planowane są w ramach projektu Velo Małopolska?

Czas przejść do konkretów i do tras, które już udało się wybudować i udostępnić rowerzystom, a także wspomnieć planowane inicjatywy, które mamy nadzieję regularnie dla Was opisywać.

Wiślana Trasa Rowerowa

To był zdecydowanie sztandarowy projekt. Małopolski odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej został najszybciej oddany do użytku i był najdłuższą tego rodzaju trasą w Małopolsce, jeśli nie w całym kraju. Dziś może nie robi już takiego wrażenia, jeśli porówna się go z bajkowymi widokami VeloDunajec, ale to wciąż doskonała propozycja dla wszystkich szukających trasy rowerowej z prawdziwego zdarzenia. Szczególnie dobrze sprawdzi się początkującym, którzy szukają raczej płaskich tras.

Po drodze znajduje się kilka ciekawych miejsc do zobaczenia, a wydłużając trasę o Velodunajec, dojechać można do samego Tarnowa – nieopodal tego miasta WTR łączy się z opisaną poniżej VeloDunajec. Poza tym to część ogólnopolskiej WTRki liczącej 1200 km, która biegnie od samych źródeł Wisły aż do jej ujścia.

To trasa dla miłośników jazdy, którym nie nużą się nadrzeczne widoki. WTRka spodoba się również tym, którzy lubią kręcić bez stresu – jej znakomita część biegnie wałami odseparowanymi od ruchu samochodowego. Na tę chwilę Wiślana Trasa Rowerowa (WTR) ma jeszcze kilka ,,dziur”- szczególnie w sąsiedztwie Krakowa, ale ich łatanie już się zaczyna, więc liczymy, że po zakończeniu inwestycji, WTR stanie się kręgosłupem dla małopolskich tras rowerowych spod znaku VeloMałopolska.

Nasza relacja: Wiślana Trasa Rowerowa w Małopolsce na odcinku Oświęcim – Kraków

Początek: Jawiszowice (granica ze Śląskiem)

Koniec: Szczucin (granica ze Świętokrzyskiem)

Długość trasy: 230 km (z 1200 km planowanej trasy wzdłuż Wisły)

Wiślana Trasa Rowerowa to kręgosłup w systemie szlaków Velo Małopolska
Początek Wiślanej Trasy rowerowej koło Oświęcimia.
Wiślana Trasa Rowerowa w Małopolsce.
Wiślana Trasa Rowerowa na odcinku Kraków – Niepołomice.

Velo Dunajec

Ta trasa oferuje chyba najpiękniejsze widoki spośród tras Velo Małopolska. Nie dziwi nas to, bo choć trasa nie jest jeszcze ukończona, to już obecny fragment – zaczynający się u podnóża Tatr w Zakopanem i biegnący dalej przez Podhale, Gorcem, Jezioro Czorsztyńskie i Pieniny- zrobił na nas niesamowite wrażenie! Czekamy jeszcze  na odcinek Nowy Sącz – Tarnów przez malownicze Jeziora Rożnowskie i Czchowskie oraz na bezpieczną drogę rowerową bezpośrednio za Krościenkiem. Mimo to całość robi niesamowite wrażenie i nie możemy się doczekać dnia, kiedy przejedziemy jej całość od początku do końca.

Nasza relacja: VeloDunajec na odcinku Zakopane – Nowy Sącz. Ten odcinek jest już bowiem w znacznej mierze gotowy do przejazdu i… z pewnością Was zachwyci!

Początek: Zakopane

Koniec: Wietrzychowice (gdzie VeloDunajec łączy się z Wiślaną Trasą Rowerową)

Długość trasy: 237 km

Malownicza trasa rowerowa wzdłuż Dunajca.
Odcinek Velo Dunajec w okolicy Nowego Targu.
Słynna Droga Pienińska między Szczawnicą a Czerwonym Klasztorem

Velo Czorsztyn

VeloCzorsztyn w dużej części pokrywa się z opisaną wcześniej VeloDunajec i jest  doskonałą opcją na dokręcenie dodatkowych kilometrów w pięknej, górskiej scenerii Jeziora Czorsztyńskiego. Choć domyślamy się również, że dla dla wielu rowerzystów VeloCzorsztyn będzie celem samo w sobie i wcale nas to nie dziwi.

Istnieją dwa warianty tej trasy. Krótszy, który kończy się powrotem na drugą stronę jeziora rowerem zapakowanym na łódź i rejsem w stronę Niedzicy – co samo w sobie może być atrakcją. Druga wersja to propozycja dla ambitnych, gdyż jest nieco dłuższa i wymaga pokonania sporego podjazdu na Przełęcz Osice w Pienińskim Parku Narodowym i poruszania się ruchliwą drogą publiczną. W pierwotnych planach VeloCzorsztyn miał mieć pełną pętlę, niestety, ale na rozbudowę trasy nie wyraził zgody Pieniński Park Narodowy. O tyle to dziwna decyzja, że ruchliwa droga z dużą ilością kopcących i generujących hałas samochodów przez ten obszar przechodzi, nie stanowiąc najwyraźniej zagrożenia środowiskowego.

Nasza relacja: częsciowo opisane we wpisie o Velo Dunajec a całość już wkrótce

Początek: Zamek w Niedzicy

Koniec: Zamek w Czorsztynie i przeprawa łodzią

Długość trasy: 30 km (po 15 km północna i południowa część)

Velo Dunajec to jedna z napiękniejszych tras rowerowych w Polsce.
Velo Czorsztyn biegnie wokół Jeziora Czorsztyńskiego.
Nasz ulubiony fragment trasy Czorsztyn

Velo Metropolis

VeloMetropolis łączy w najkrótszy sposób większe miasta Małopolski takie jak Oświęcim, Kraków, Niepołomice i drugi pod względem populacji województwa – Tarnów. Trasa ta początkowo pokrywa się z Wiślaną Trasą Rowerową opisaną powyżej, a jej unikalny odcinek zaczyna się tuż za Niepołomicami, kiedy skręca w Puszczę Niepołomicką, by przez lasy i po drogach technicznych autostrady A4 doprowadzić do Tarnowa, a dalej do granicy z Podkarpaciem.

Początek: Jawiszowice (granica z województwem śląskim)

Koniec: Jodłówka Wałki (granica z województwem podkarpackim) 

Długość trasy: 30 km (po 15 km północna i południowa część)

Velo Metropolis w Puszczy Niepołomickiej
VeloMetropolis biegnie przez Puszczę Niepołomicką.

Velo Natura

VeloNatura to małopolska część europejskiej trasy rowerowej EuroVelo 11. Swój początek bierze na granicy ze Słowacją, koło Muszyny, a następnie ciągnie się wzdłuż doliny Popradu po słowackiej stronie by potem koło Piwnicznej Zdrój znów skierować się na północ Polski, gdzie wpada na VeloDunajec. VeloNatura pozwala na bezpieczny przejazd między  uzdrowiskami na pograniczu polsko-słowackim.

Początek: Muszyna (granica ze Słowacją)

Koniec: Kościelec (granica z województwem świętokrzyskim) 

Długość trasy: 271 km (częściowo z VeloDunajec i WTR)

Velo Krynica

Jeśli mowa o VeloNatura to warto wspomnieć o innej lokalnej trasie pomiędzy Krynicą Zdrój a Muszyną. To krótki 12 kilometrowy odcinek łączący oba wspomniane miasta. Jeszcze niedawno trzeba było jechać ruchliwą drogą, a teraz można to zrobić ścieżką rowerową lub po mało ruchliwych drogach prowadzących do posesji przy trasie.

Na tym pomyśle wygrywają zarówno rowerzyści, jak i oba miasta, gdyż teraz śmiało można zrobić sobie jednodniową wycieczkę do sąsiedniego uzdrowiska i  skorzystać z okolicznych szlaków rowerowych jak np. tych wokół Muszyny, AquaVelo czy ruszyć na VeloNatura.

Ścieżka rowerowa wzdłuż Muszynki z Krynicy do Muszyny.
Malownicza trasa z Krynicy do Muszyny.
Ścieżka rowerowa Velo Krynica wzdłuż rzeki Muszynki.
Aqua Velo / Velo Krynica wytyczono wzdłuż rzeki Muszynka wpadającej do Popradu.

Velo Rudawa

Kolejna niezwykla ważna trasa rowerowa dla okolic Krakowa. VeloRudawa mimo swojej nazwy zaczynać się będzie w Trzebini, a nie w Rudawie, gdzie swój początek ma rzeka Rudawa. Jednak to bardzo dobra decyzja, gdyż wydłużając szlak na zachód tworzy się  doskonały rowerowy łącznik spinający ciekawe trasy rowerowe w zachodniej części województwa (Dolinki Krakowskie, Las Zabierzowski, łącznik z łącznik z VeloSkawa, Szlak Rowerowy Orlich Gniazd). W połączeniu z modernizowaną linią kolejową Kraków – Katowice i przystankami kolejowymi w pobliżu VeloRudawy, pozwoli to zaplanować dłuższe i krótsze wypady rowerowe, nawet z całą rodziną.

Niestety, ale do tej pory wybudowano tylko nieco ponad 3 km ścieżki rowerowej wzdłuż ruchliwej drogi łączącej Zabierzów i Kraków. Odcinek ważny ze względu bezpieczeństwa, ale to wciąż za mało. Czekamy na więcej!

Początek: Trzebinia

Koniec: Kraków

Długość trasy: 45 km 

Velo Prądnik

To kolejna z planowanych tras w ramach projektu VeloMałopolska. Niestety z tego co nam wiadomo niewiele się w tym temacie dzieje, a szkoda bo przebiegać ma na północ od Krakowa przez piękne tereny Jury Krakowsko-Częstochowskiej, łącząc kilka ciekawych miejsc w tej części Małopolski. Zgodnie z projektem zaczynać będzie się w Hutkach na granicy ze Śląskiem i poprowadzi rowerzystów przez:

  • Okolice Pustyni Błędowskiej
  • Olkusz
  • Zamek w Rabsztynie
  • Ojcowski Park Narodowy
  • Zamek Korzkiew
  • Kraków

Jak widać doskonały pomysł na jednodniowy szybki przejazd lub nawet pełną dwudniową wycieczkę połączoną ze zwiedzaniem tych wszystkich miejsc.

Mapa profili wysokościowych tras Velo Małopolska.
Profil wysokościowy tras ze strony Na Rowery Visit Małopolska. Jak widać jadąc ku północy każdy da radę:)

Oczywiście istnieje bezpieczne rowerowe połączenie Krakowa z Ojcowskim Parkiem Narodowym, niestety na dalszym odcinku w kierunku Olkusza bez korzystania z bardziej uczęszczanych publicznych dróg się nie obędzie. Mogłaby to być też dodatkowa odnoga Szlaku Rowerowego Orlich Gniazd, prowadząca pieszą wersją, a nie rowerową. Obserwujemy ten projekt i mamy nadzieję, że nie skończy się tylko na wytyczeniu koncepcji na papierze.

Początek: Hutki na granicy ze Śląskiem

Koniec: Kraków

Długość trasy: 57 km

Velo Raba

Rowerem pod same Gorce? Taką możliwość zapewnić ma VeloRaba z Chabówki koło Rabki do Uścia Solnego przy Wiśle. Po drodze sporo ciekawych miejsc do zobaczenia np. Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce, Rabka, Zamek w Dobczycach, Kopalnia Soli w Bochni i Puszcza Niepołomicka.

Jeśli spojrzeć na mapę VeloMałopolska jedynie czego nam brakuje w całym projekcie to dobrego rowerowego połączenia Rabki z Nowym Targiem a tym samym utworzenie rowerowego korytarza z Krakowa po same Tatry. Na obecna chwilę gotowe są tylko krótkie odcinki.

Początek: Chabówka

Koniec: Uście Solne

Długość trasy: 125 km

Velo Skawa

Ulokowana w zachodniej części Małopolski trasa zaczynać będzie się w Suchej Beskidzkiej i biec koło Zbiornika Świńska Poręba, Wadowice, Zator i dalej na północ do Olkusza. Niestety, ale całość w prac jest jeszcze w powijakach, więc jeszcze parę lat poczekamy na efekty. Dlaczego jednak warto? Byłby to znakomity łącznik między Jurą Krakowsko-Częstochowską a Beskidami, a ponadto trasa spięła by Wiślaną Trasę Rowerową, VeloRudawę, VeloPrądnik i Szlak Orlich Gniazd z północy na południe.

Początek: Sucha Beskidzka 

Koniec: Hutki (granica z województwem śląskim)

Długość trasy: 126 km

Dodatkowe informacje o Velo Małopolska

Zarezerwuj nocleg w Małopolsce

Jeśli planujesz wypad na rowery do Małopolski, zachęcamy do rezerwacji noclegu na Bookingu przez poniższy baner – Wasza cena pozostanie bez zmian, a Booking podzieli się z nami swoją prowizją, dzięki której będziemy mogli dalej tworzyć blogowe treści- dziękujemy!

3 komentarze do “Rowerami po Małopolsce czyli trasy Velo Małopolska”

  1. Dla Was uznanie za włożoną pracę, inna sprawa że jako rowerzysta jestem miejscami rozgoryczony bezmyślnością osób odpowiedzialnych za przygotowanie tras rowerowych. Najgorsza to brak ciągłości, a tam gdzie nie ma dróg dla rowerów, brak opisów możliwych opcji pokonania takiego odcinka. Kolejna kwestia to przebieg tras zwłaszcza przez miasta (w Tarnowie Velo Metropolis – ma przebieg tragikomiczny), Zbyt mała ilość miejsc wypoczynkowych albo ich kiepskie usytuowanie (zwykle z dala od sklepów!)

    Ale ogólnie jest o niebo lepiej niż było jeszcze kilkanaście lat temu.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz