Podróże kamperem – pytania i odpowiedzi

Z czym kojarzy nam się lato? Dla wielu lato to czas beztroskiego odkrywania, bliskiego kontaktu z przyrodą i spontanicznych decyzji wyjazdowych – w końcu z długich i ciepłych dni trzeba wycisnąć jak najwięcej! Dla osób, które cenią sobie niezależność i elastyczność, wakacje z kamperem mogą być ciekawą alternatywą dla tradycyjnych wczasów. 

Jak jednak podejść do tematu wyjazdów z kamperem? Dla kogo to naprawdę ciekawa opcja, a kogo takie wakacje po prostu zmęczą? Dziś prezentujemy artykuł, w którym zebraliśmy Wasze pytania dotyczące podróży kamperem i zadaliśmy je ekspertom z platformy CampDeck, która ułatwia wynajem kampera.  

Przepytaliśmy ich na wszystkie strony, bez ściemy i owijania w bawełnę. Sprawdźcie, co musicie wiedzieć przed pierwszą podróżą kamperem!

Malowniczy camping nad Jeziorem Wigry

Podróże kamperem: Podstawy 

Polska Po Godzinach: Zacznijmy od podstaw: jakie rodzaje kamperów wyróżniamy i które nadadzą się dla pary, a jakie dla 4-osobowej rodziny? 

CampDeck: Kampery dzieli się na cztery typy.

  • Pierwszy to alkowa, czyli kamper z charakterystyczną nadbudówką nad miejscami kierowcy i pasażera. W środku tej nadbudówki znajduje się dodatkowe, dwuosobowe łóżko, przez co alkowa nadaje się dla większych ekip, bo pomieści nawet 6 osób! Oczywiście podróż w szóstkę w kamperze wiąże się z pewnymi wyrzeczeniami, bo miejsca oczywiście nie jest jakoś wybitnie dużo, ale da się – zakładając, że sporo czasu spędzamy na zewnątrz.
  • Kolejny typ kampera to półintegra, zwykle pięcioosobowa. Układ wewnątrz jest bardzo podobny do alkowy, a dodatkowe łóżko zamiast w nadbudówce znajduje się bezpośrednio w salonce. W trakcie dnia jest sprytnie schowane bezpośrednio pod sufitem, więc nie zajmuje dodatkowego miejsca. Przez brak nadbudówki kamper ten jest niższy, co ułatwia przejazd pod mostami, w tunelach czy wąskich uliczkach, gdzie czyhają na nas balkony i sklepowe markizy ;). Ten typ polecamy szczególnie rodzinom 2+2, 2+3. Dobry będzie też dla par znajomych, czyli czwórki dorosłych.
  • Podobną liczbę nocujących pomieści integra – kolejny typ kampera. W tym pojeździe układ łóżek jest taki sam jak w półintegrze, jednak przez to, że szoferka pojazdu jest w pełni zintegrowana z częścią mieszkalną, w środku znajdziecie nieco więcej miejsca. Dodatkowym plusem jest także niższe spalanie. 
  • Ostatni typ to campervan. Do nich zaliczamy wszystkie samochody dostawcze zmienione na mieszkalne. Takimi przeróbkami zajmują się zarówno firmy produkujące kampery, jak i prywatnie miłośnicy caravaningu. Campervany wygodne są dla pary lub małej rodziny – zważmy na to, że w nich powierzchnia mieszkalna jest jednak ograniczona. Różnią się także stopniem wyposażenia. Bywają pojazdy w pełni wyposażone, tak jak standardowe kampery, ale i takie, którym brakuje na przykład prysznica czy nawet toalety. Wybierając campervana, należy więc zwrócić na to szczególną uwagę. A jakie są plusy? Niższe spalanie i jednocześnie szybsza jazda, możliwość wjazdu tam, gdzie nie każdy kamper może i da radę oraz bycie nieco bardziej ,,incognito”, co ułatwia wyszukiwanie fajnych noclegów na dziko. 
Cztery podstawowe typy kamperów (c) campdeck

PPG: Podsumowując, nie ma ,,idealnego” kampera – trzeba jasno określić, co jest naszym priorytetem – wygoda, wielkość pojazdu itp.  A jakie prawo jazdy potrzebujemy, żeby prowadzić kampera? 

CD: Tak naprawdę, aby prowadzić kampera nie trzeba większych uprawnień niż do prowadzenia zwykłej osobówki. Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym kampera, pod rubryką DMC – czyli dopuszczalnej masy całkowitej – widnieje maksymalnie 3500 kg, możesz prowadzić go, posiadając prawo jazdy kat.B. Jeżeli kamper jest cięższy, a co za tym idzie i większy, wymagane będzie prawo jazdy kat. C1 lub C. Takie pojazdy należą jednak do rzadkości i najczęściej jeśli wynajmujesz kampera, nie musisz się tym martwić. 

Ale-ale: potrzeba za to na pewno więcej wyobraźni! Należy pamiętać, że kamper jest znacznie wyższy i szerszy od zwykłego samochodu. Ma to duże znaczenie zarówno na drodze, jak i podczas wszelkich manewrów. Przez to właściciele pojazdów często wymagają także określonego wieku kierowcy oraz stażu za kółkiem. Zwykle pełne wymagania to ukończony 25 rok życia i posiadanie prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat. Przedziały wiekowe mogą różnić się u poszczególnych właścicieli. 

PPG: No właśnie, jak prowadzi się takiego kampera? Jak jazda kamperem różni się od samochodu osobowego? Czy można tak ,,z marszu” wsiąść za kółko czy jednak trzeba się jakoś ,,przestawić”? Co sprawia trudność kierowcy przy pierwszym przejeździe? 

CD: Kamperem jeździ się wolniej niż samochodem osobowym. W końcu slow-life to domena karawaningu 😉 Optymalna prędkość na autostradzie to około 100 do 120 km/h, na innych drogach odpowiednio mniej. Zdecydowanie trzeba uważać na rozmiar kampera i jego wysokość przy przejeździe pod mostami czy wiaduktami oraz pamiętać, że waga pojazdu wydłuża drogę hamowania. Ale spokojnie – w dobrym punkcie najmu przy odbiorze kampera właściciel zazwyczaj przeprowadzi szkolenie, na którym wyjaśni wszystko, co związane jest z jego prowadzeniem.

Kamper z własnym trawniczkiem;)

Podróże kamperem: Koszt

PPG: No dobrze, to porozmawiajmy o pieniądzach :). Ile mniej więcej kosztuje wypożyczenie kampera  za dobę? Jakie są koszty eksploatacji? 

CD: Cena za wynajem kampera zależna jest od kilku czynników.

  • Po pierwsze od typu samochodu – np. kampery zintegrowane (tzw. integry) będą droższe od kamperów z alkową lub kampervanów. 
  • Kolejną zmienną jest sezon, w którym  chcemy wyruszyć w podróż. Przed i po wakacjach będzie trochę taniej niż w lipcu i sierpniu. Najniższych cen za wynajem można spodziewać się późną jesienią i wczesną wiosną. 
  • Wpływ ma również długość najmu – im dłuższy, tym taniej. 
  • Oczywiście wiek i wyposażenie kampera też nie są bez znaczenia. 

A więc: konkretnie? Kampera w alkowie w sezonie niskim wynajmiesz już od ok. 300 zł za dobę, a integra w tym samym okresie będzie kosztować 600 zł. W sezonie wysokim, czyli w wakacje, za kampera zapłacisz od 400 zł za kampervana, do 1000-1500 zł za integrę. Kamper średnio pali 10-12l paliwa na 100 km. 

Wynajmując kampera, nie płacimy tylko za pojazd! Kamper to również nasza sypialnia, salon, kuchnia i łazienka. Mamy więc wszystko w komplecie i możemy się tym kompletem przemieszczać 🙂 Tygodniowe wakacje w kamperze w sezonie wysokim dla rodziny 2+2 kosztować więc będą ok 1000-1100 zł za osobę, czyli ok. 4000-4500 zł za tydzień dla całej rodziny. Do tego należy dodać koszty kempingu i paliwa oraz wyżywienia – sporo można zaoszczędzić, gotując samodzielnie w kamperze czy znajdując tzw. miejscówki na dziko. To koszt porównywalny do tygodniowego pobytu w nadmorskim hotelu (ok. 4000-5000 zł), ale doliczyć należy codzienne posiłki w restauracji i opłatę za transport. 

Z kolei dla pary w sezonie wysokim polecamy wynajem kampervana. Tydzień w kampervanie to koszt około 3000 zł, a zaoszczędzić można, śpiąc na dziko czy samodzielnie gotując. Wynajęcie domku z kuchnią gdzieś na uboczu wcale nie wyjdzie taniej. 

Oczywiście poza sezonem wakacyjnym ceny zawsze będą niższe. 

Nocować możecie na polu campingowym lub na dziko – byle w tym wszystkim przestrzegać pewnych zasad.

PPG: A co z opłatami za autostrady? Czy za jazdę kamperem po autostradzie płaci się więcej? Jaka to różnica?

CD: Zazwyczaj nie płacimy więcej. Zależy to od DMC, czyli dopuszczalnej masy całkowitej kampera. Jeśli jest większa, niż 3,5 tony to opłata wzrasta. Praktycznie wszystkie kampery, które można zarezerwować na CampDeck.com, mają DMC poniżej 3,5 tony, więc nie musimy się obawiać dodatkowych opłat. Zdarzają się oczywiście na rynku kampery na tyle duże, że zaliczają się już do większej kategorii. Najlepiej jest sprawdzić DMC lub dopytać o to właściciela kampera. 

PPG: Mamy już więc jasność w kwestii budżetu. A jak działa wypożyczenie takiego kampera? Co w przypadku usterki albo problemu?

CD: Wypożyczenie kampera to klasyczna umowa najmu. W związku z tym jeśli kamper zepsuje nam się na drodze lub przestanie działać jakaś istotna jego część, Właściciel musi udzielić nam pomocy i naprawić pojazd. Dodatkowo zdecydowana większość kamperów ma ubezpieczenie assistance, a dodatkowo sam podróżujący może również wykupić dodatkowe ubezpieczenie turystyczne lub assistance i zagwarantować sobie szerszą ochronę. 

Oczywiście odpowiedzialność właściciela nie obejmuje szkód, które powstały z naszej winy :). Jeśli więc przez nieuwagę ruszymy z rozwiniętą markizą – musimy się liczyć z tym, że Właściciel sięgnie po naszą kaucję. 

Podróże kamperem: Nocowanie

PPG: Okej, wybraliśmy rodzaj samochodu,mamy budżet i nauczyliśmy się manewrować. Ruszamy w drogę. Ale gdzie legalnie można się z takim pojazdem ,,rozłożyć” lub zaparkować?

CD: W Polsce legalnie zaparkować możemy przede wszystkim na polach kempingowych, które przyjmują kampery. Zaletą takiego miejsca będzie infrastruktura. Jeśli chcemy zaparkować ,,gdzie nam się zamarzy i dokąd nas droga poniesie”, też jest to możliwe, jednak należy pamiętać o kilku zasadach:

  • Jeśli kamper waży mniej niż 3,5 tony, to jest zaliczany do tej samej kategorii co samochody osobowe, czyli możemy kamperem zatrzymać się na każdym parkingu. Sprawdźmy jednak, czy nie ma w tym miejscu zakazu kempingowania – w takim wypadku nie możemy rozłożyć się z rzeczami wokół kampera (ale nadal można zaparkować sam kamper).
  • Zazwyczaj też nie możemy wjechać kamperem do lasu, chyba że są tam miejsca przeznaczone do ruchu drogowego. 
  • Jeśli chcemy zatrzymać się na prywatnej posesji, musimy zapytać o zgodę właściciela. 
  • W poszukiwaniu miejsc na postój dobrze jest też korzystać z aplikacji, takich jak Park4Night, lub porad doświadczonych caravaningowców. Parkowanie na noc w pięknych miejscach, z naturą na wyciągnięcie ręki, jest jak najbardziej możliwe i często też legalne również kamperem :). 
Rowery pozwalają lepiej odkryć okolicę, w której się nocuje.

PPG: A jak szukać miejsc z pełną infrastrukturą dla kamperów (prąd, woda, zrzut nieczystości)? Ile to kosztuje i jak poziom tych miejsc w Polsce wygląda na tle Europy? 

CD: Warto skorzystać z wyszukiwarek kempingów, np. Camping.info, i zaznaczyć w nich punkt serwisowy dla kamperów. Koszt korzystania z takiego punktu zazwyczaj nie przekracza 20 zł. W zależności od tego, ile osób nocuje w kamperze, jak bardzo oszczędzamy wodę i czy nocujemy na kempingach czy na dziko, nieczystości i szarą wodę powinniśmy opróżniać co mniej więcej dwa dni. Możemy też skorzystać z dostępnych na autostradach WC BUS, ale ich jest w Polsce niewiele. 

Polska na tle Europy Zachodniej niestety wypada w tym temacie blado. Miejmy nadzieję, że wzrost popularności caravaningu w Polsce przyniesie za sobą w niedługim czasie rozbudowanie infrastruktury dla kamperów. 

Wnętrze kampera może być zarówno nowoczesne, jak i wygodne, (c) campdeck

PPG: A co z nieczystościami, gdy w miejscu noclegu nie ma specjalnych zlewów (np. przy spaniu na dziko) – jak często trzeba zahaczyć o miejsce przystosowane do obsługi nieczystości?

CD: To jest dość ciekawe pytanie, bo odpowiedź brzmi – zależy. Otóż to, jak często będziemy musieli opróżnić zbiornik z nieczystościami lub uzupełniać wodę zależy od tego, jak intensywnie korzystamy z tych dobrodziejstw.  Można powiedzieć, że podróże kamperem uczą mądrze dysponować wodą :). Bierzmy krótsze prysznice, naczynia zmywajmy ,,metodą przelewową” – to proste rzeczy, a korzyści jest sporo, może nawet ta lekcja przełoży się na nasze codzienne zachowania… :). Przy noclegach na dziko, kiedy wiadomo, że korzysta się głównie z własnych zapasów, taki serwis należy odprawić średnio co dwa dni. Korzystając jednak często z toalet publicznych, kempingów itp., tę częstotliwość można trochę wydłużyć. 

Podróże kamperem: Wygoda i komfort

PPG: A teraz podchwytliwe pytanie: dla kogo podróż kamperem to nie będą wakacje życia :)?

CD: Trzeba pamiętać, że wakacje w kamperze wiążą się z pewnymi ograniczeniami. Dotyczą one oczywiście przestrzeni. Dla niektórych osób codzienna konieczność składania kanap w salonie aby powstało z nich łóżko, gotowanie na przestrzeni 1-2 standardowych szafek kuchennych czy łazienka rozmiarów schowka na miotły… to istny koszmar. Dlatego też wybierając podróże kamperem, warto po prostu dużo czasu spędzać  na zewnątrz. Jeżeli nie lubisz się ograniczać, a przesiadywanie na krzesełku turystycznym nie wydaje Ci się zbyt wygodne – kamper nie będzie dla Ciebie. 

Kolejna kwestia to obowiązki, do których należą między innymi: serwis nieczystości, uzupełnianie zbiorników z wodą, pilnowanie stanu naładowania akumulatorów czy chociażby gotowanie i zmywanie naczyń. Jeżeli idealne wakacje dla Ciebie to wylegiwanie się w słońcu z drinkami na skinienie palca, to niestety kamper nie będzie dobrym rozwiązaniem. Możesz oczywiście wylegiwać się pomiędzy powyższymi czynnościami, a do podawania drinków zatrudnić kompana podróży, jednak odczucia będą zgoła inne niż na all-inclusive. 🙂

Podróże kamperem to teraz zupełnie inny poziom komfortu- jednak nie każdy tak odpocznie.

PPG: Idąc dalej tym tropem, czy spanie w kamperze jest w ogóle wygodne? Da się wyspać na takich wakacjach :)? 

CD: Spanie w kamperze nie różni się znacznie od spania w domu. Bądź co bądź, kamper to domek na kółkach. Łóżka wewnątrz są pełnowymiarowe i posiadają wygodne materace. Dodatkowo nocleg w pięknym miejscu, na łonie natury, z cudnym widokiem od razu po przebudzeniu… to zapamiętuje się na długo! Jeżeli piszesz się na to pierwszy raz, początkowo może być nieco dziwnie – np. odgłosy z zewnątrz mogą wprowadzać w lekki niepokój. To jednak kwestia przyzwyczajenia i po pierwszej czy drugiej nocy czerpiesz już z tego samą przyjemność! Oczywiście dużo zależy od samego miejsca, w którym zaparkujesz swój domek. Na początku przygody z caravaningiem, dla spokoju ducha, lepiej wybrać kemping. Jeśli szukasz ciszy, lepiej wybierz taki mniej popularny lub wyrusz w drogę poza sezonem. 

PPG: Omówiliśmy już spanie, a co z gotowaniem? Czy gotując w kamperze, da się np. wyżywić 4-osobową rodzinę bez korzystania z knajp?

CD: Każdy kamper, a nawet kampervan, posiada kuchnię, bo czym byłby dom bez kuchni 😉 Kuchnia to oczywiście kilkupalnikowa kuchenka oraz wszystkie niezbędne sprzęty, których używasz na co dzień w domu. Jeśli na wyposażeniu nie ma np. blendera, to możesz zabrać go ze sobą z domu- na kempingu masz w końcu nielimitowany prąd! Zdarzają się nawet kampery z ekspresem do kawy. Każdy kamper wyposażony jest również w lodówkę, normą stały się 150-160l lodówki, gdzie pomieścisz prowiant na kilkudniowy wyjazd dla całej rodziny. W czasie jazdy lodówka zasilana jest z akumulatora, a na kempingu przełącza się zasilanie na prąd lub gaz. Przygotowanie posiłków? Już na nawet dwupalnikowej kuchence spokojnie przyrządzisz ulubione dania. Coraz popularniejsze stają się również przenośne piekarniki, które stawia się na palniku. Fani grillowania mogą skorzystać z przenośnego grilla gazowego lub węglowego, który bardzo często jest już w wyposażeniu kampera lub w opcji dodatkowego doposażenia. I choć może kuchnia jest mniejsza niż w domu, to posiłki jedzone w naturze smakują wyjątkowo!

Pole campingowe na Islandii.

PPG: Poczuliśmy zapach tego grilla… A czy taki kamper to rozwiązanie na wszystkie pory roku? 

CD: Wiele kamperów jest całorocznych. Jeśli wybieramy się na wyjazd typowo zimowy i obawiamy się śniegu i niskich temperatur, warto wybrać kampera z dedykowanym pakietem zimowym. Takie kampery mają porządną izolację chroniącą przed zimnem, bardzo dobre ogrzewanie i zbiorniki na wodę odporne na zamarzanie. Są też wyposażone w zimowe opony i często również w łańcuchy na koła. Zimą przydają się też maty termiczne na szyby, które zapobiegają uciekaniu ciepła w czasie postoju.  

PPG: Na koniec zostawiamy sobie najbardziej nurtujące nas pytanie: czy jadąc w podróż kamperem, można wziąć ze sobą rowery? Czy jest to możliwe przy każdym modelu kampera? Jak się je montuje? Ile sztuk maksymalnie da się wziąć ze sobą?

CD: Oczywiście, że można wziąć ze sobą rower, a nawet wypada! Rower to świetna opcja, aby poznać okolicę, w której biwakujemy. Bagażnik rowerowy nie jest w podstawowym wyposażeniu każdego kampera, ale większość wypożyczalni decyduje się takie bagażniki zakupić. Są to bagażniki ścienne, montowane na tylnej ścianie kampera lub takie montowane na haku. Jest też opcja przewozu rowerów w wewnętrznym bagażniku kamperowym, wtedy niezbędna staje się specjalna szyna, na której montuje się dwuślady. Na tylnym bagażniku można zamontować do 4 rowerów i tyle samo zmieści się w wewnętrznym bagażniku kamperowym – uwaga, ten ostatni posiadają tylko niektóre modele kamperów.

Polska Po Godzinach: Wielkie dzięki za rozmowę, teraz już wiemy, na co zwrócić uwagę, rozważając wakacje w takiej formie :). Dzięki za wytłumaczenie i szczerość!

CampDeck: Dziękujemy i do zobaczenia w trasie! 🙂

Wpis powstał we współpracy z platformą Campdeck, za pośrednictwem której możecie znaleźć i wynająć kampera.

Data ostatniej aktualizacji:

Kategoria: Polska

Dodaj komentarz